מרפאות מומחים - רפואת שיניים ואורתודנטיה לילדים, מתבגרים ומבוגרים

שאלות ותשובות – דיאטנית קלינית

הפרעת אכילה הינה בעיה רפואית ופסיכולוגית מסובכת המושפעת מגורמים שונים, ובדרך כלל לא ניתן להצביע על גורם יחיד לבעיה.

גיל ההתבגרות הינה תקופה המאופיינת בשינויים פיזיולוגיים, חברתיים ונפשיים, ותהליך ההתמודדות שונה ממתבגר למתבגר. בנוסף לכך, החשיפה לפרסומות בטלוויזיה, בקולנוע ובעיתונים בהם מוצג הרזון כאידיאל ליופי ומצליחנות, מהווה מודל לחיקוי שבעקבותיו מתפתחים הרגלי אכילה לא בריאים.

אצל מתבגרים המפתחים הפרעות אכילה משתנה היחס לאוכל. גם מזון בריא אשר לדעתם עשיר בקלוריות, שמן או "לא בטוח", עלול להוות איום על איזונם הנפשי ועל משקלם.

גם דיאטה בריאה שהתחילו בה עלולה להתפתח לדיאטה קיצונית עד כדי אכילת מספר מצומצם של קבוצות מזון "בטוחות" בלבד.

לא ניתן להעריך זמן החלמה מהפרעת אכילה. חלק מהמטופלים ייאבקו זמן ממושך שעשוי להמשך אורך חודשים עד שנים.

חשוב לזכור שבהפרעת אכילה התהליכים איטיים וקצב ההחלמה שונה מאדם לאדם. כמו כן יש לצפות לעליות ולמורדות בתהליך ההחלמה.

חשוב מאוד לעבוד עם הצוות המטפל (פסיכולוג, דיאטנית, פסיכיאטר במידת הצורך) במהלך כל שלבי ההחלמה. סבלנות במחלה זו הינה הכרחית.

למרות שלהורים יש השפעה על מספר ושעות הארוחות ועל אכילה בצוותא, להם גם אחריות לזמינות האוכל, בחירת האוכל והכנתו, בעוד שהילד אחראי על כמות וסוג האוכל.

הרבה פעמים ילדים מסרבים לאכול מזון מסוים (לדוגמה ירק או פרי) או הורים מספרים שילדיהם מדלגים על ארוחות ואכילת חטיפים כתחליף . ההורים מודאגים (בצדק או לא תמיד בצדק) ומביאים את הילד לדיאטנית על מנת שתלמד את הילד לאכול מזונות נוספים ובתקווה שהילד יקשיב לאיש מקצוע.

במקרים הללו המטרה היא לעשות סדר ולהקטין דאגות ולחצים: ראשית יש להעריך את הגדילה של הילד ולקבוע את המצב הגופני באמצעות עקומות גובה ומשקל. במידה והילד נמצא במשקל תקין בהתאם לגובה יש ללמד את ההורים להמשיך לחשוף את הילד לאותו מזון מסוים שהוא מסרב לאכול כדי לעודד את אכילתו בהמשך אך לא בכפיה.

שנית, יש ללמד את ההורים להציב גבולות: הורים רבים נמנעים מלהציב גבולות, כך שהילדים אוכלים מה שהם רוצים לדוגמא חטיפים במקום ארוחה. ההורים צריכים להפעיל שיקול דעת ואת סמכותם ההורית בקביעת גבולות כמו מה אוכלים בבית, כמה פעמים בשבוע אוכלים בחוץ/במסעדה ומתי אוכלים חטיפים. כמובן שיש לבדוק שהילד מקבל את כל המרכיבים התזונתיים המתאימים להתפתחותו וגדילתו. יש לעזור להורים לבחור במזונות שישפרו את תזונת ילדיהם.

ישנה חשיבות לתזונה תקינה בגיל הילדות ותהליך הגדילה תלוי לא רק בהורמון גדילה אלה גם באנרגיה שהגוף מקבל.

גדילה נורמאלית בילדים מוגדרת כעלייה מתמשכת במשקל ובגובה, התואמת את הגיל, המין והפוטנציאל הגנטי. כאשר משקל וגובה מתנהלים מתחת לאחוזון שלוש לגיל או החוצים שני קווי אחוזונים כלפי מטה בעקומת גדילה סטנדרטית, האחות בית ספר או רופא הילדים מפנה את הילד לדיאטנית ילדים.

לפני שהילד מגיעה לדיאטנית הרופא מבצע בדיקות דם על מנת לשלול מחלה כל שהיא המפריעה להתפתחות תקינה. תפקיד הדיאטנית הוא להעריך את המצב התזונתי של הילד.
יש מקרים בהם הילד לא אוכל מספיק על פי חישוב Caloric Intake יומי ובמקרים כאלה יש לבנות תפריט מאוזן עם תוספים מיוחדים מועשרים בכל אבות המזון אשר נפחם יחסית קטן לתכולת קלורית גבוהה (כגון נוטרן גוניור, פדיאשור, נוטרן, אנשור, אנשור פלוס, סקנדישייק).

צמחונות (ללא אכילת בשר ואכילת ביצים וחלב) בגיל הילדות יכולה להוות בעיה תזונתית. מחסורים תזונתיים (ויטמין B12 , ברזל , אבץ ,חלבון) הנובעים מתזונה צמחונית שאינה מאוזנת עלולים להוביל לסיכוני בריאות חמורים, אשר השפעתם עלולה להיות בלתי הפיכה.

מאחר וחלק מהויטמינים, המינרלים ורכיבי תזונה נוספים חסרים במזונות צמחיים, או שספיגתם ממזונות צמחיים מופרעת, ילדים צמחוניים זקוקים להקפדה מיוחדת על תכנון הארוחות ותוסף של מולטי ויטמינים ומינרלים.

פעילות גופנית בגיל הצעיר תורמת רבות להתפתחות התקינה של הילד במישור הגופני וגם במישור הנפשי.

מבחינה גופנית ספורט מפתח אצל הילד קואורדינציה ומסת שריר ומבחינה נפשית הילד מחזק דימוי עצמי, לומד להתמודד עם הצלחות וכישלונות תוך כדי שמירה על חוקי משחק.

ילד שמתאמן יותר מפעמיים בשבוע עלול להיות בעומס גופני הדורש התייחסות תזונתית מיוחדת, ולא תמיד הילד מצליח לאכול את כל הארוחות בשל חוסר זמן, מתוך עצלנות ו/או מתוך עייפות ולכן מאוד חשוב לתכנן עם הילד ומשפחתו תפריט מאוזן של הילד הספורטאי. יש לשים לב שהתפריט מכיל מספיק חלבונים, פחמימות, סידן וברזל.

שכיחות ההשמנה בילדים ובני נוער עלתה בעשור אחרון. השמנה בגיל הילדות מהווה גורם סיכון להשמנה בגיל מבוגר. כ- 75% מבני נוער השמנים בגיל 12 יהיו מבוגרים שמנים. יש חשיבות עליונה למניעת השמנה ולטיפול בעודף משקל בילדים.

השמנת ילדים אינה רק בעיה אסטטית, אלא מחלה של ממש הקשורה במספר סיבוכים רפואיים כמו יתר לחץ דם, עליה בשומנים בדם, סוכרת שאינה תלויה באינסולין, בעיות אורטופדיות ועוד.
נוסף לכך ילדים בעלי עודף משקל סובלים מדימוי עצמי נמוך ומנידוי חברתי לעומת אלה במשקל תקין.

ילד עם BMI (אינדקס מסת הגוף המשקף את משקל הגוף ביחס לגובה. BMI=משקל/גובה²) מעל אחוזון 95 ביחס לגיל ומין מוגדר כסובל מהשמנת יתר (Overweight), וילד עם BMI בין אחוזון 85 ל-95 מוגדר כבעל עודף משקל (At risk for overweight).

הטיפול מתמקד בשינוי תזונתי לילד ולכל המשפחה, הגברת פעילות גופנית באופן הדרגתי וגיוס של כל המשפחה לעזרה ותמיכה בתהליך. השינוי התזונתי הוא תכנון ארוחות מאוזנות ובריאות, שינוי בהרגלי אכילה על ידי הגבלת צריכה של מאכלים בעלי צפיפות אנרגטית גבוהה (מלווח, ג'חנון, פיצות..) הורדת כמות שומנים (חטיפים כמו ציפס, ביסלי ), עליה בצריכה של פירות וירקות, הורדה שתייה של משקאות ממותקים, והקטנת אכילת מזון מהיר (Fast food).

יש לזכור שבילדים לא תמיד המטרה היא ירידה במשקל. שמירה על המשקל הקיים לתקופת זמן תאפשר להביא את הילד למשקל הרצוי באמצעות צמיחה לגובה בלבד. הדיאטנית עוקבת אחרי הצמיחה לגובה ותוודא שהילד מקבל את כל הרכיבים התזונתיים החיוניים על מנת לא לפגוע בתהליך הצמיחה.
ההתערבות התזונתית מותאמת לילד, ויש לקחת בחשבון את הרגלי התזונה והמוטיבציה של הילד/המשפחה.

יצירת קשר

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות:

© כל הזכויות שמורות למרפאת מומחים