מרפאות מומחים - רפואת שיניים ואורתודנטיה לילדים, מתבגרים ומבוגרים

שאלות ותשובות – רפואת שיניים לילדים ונוער

כל המחקרים מראים כי התינוק נוטה להידבק בחיידקים, בעיקר אלו שבפיה של האם, והם נוכחים שם כבר עם בקיעת השן הראשונה בגיל 6-10 חודשים. מכיוון שהפעוט מוזן במזון עשיר המיועד לעזור לו בהתפתחותו (חלב אם, פורמולות, מיצים, תערובות מזון נוזלי וצמיג) מזון זה משמש גם קרקע מזון לחיידקים, ובמיוחד אלו הגורמים לעששת Strep Mutans. יש לצחצח את השיניים הבוקעות, אם במברשת או בפד רטוב, בכדי להסיר את רובד החיידקים. היות שבגיל הצעיר הילדים בולעים את רוב המשחה המונחת על סיבי המברשת, יש לדאוג כי כמות המשחה המכילה פלואוריד תהיה קטנה ביותר – גודל אפון או גרגר אורז. מומלץ לצחצח פעמיים ביום: בבוקר-לאחר ארוחת הבוקר, ובערב לפני השינה. חשוב לפחות עד גיל 6-7 שנים, יהיה מעורב בצחצוח הורה, על מנת לוודא את יעילות הצחצוח. מגיל 3 אנו ממליצים כבר להגיע לשיננית במרפאתנו לקבלת הדרכה בצחצוח, התאמת מברשת השיניים הנכונה וטיפול טופיקלי בפלואוריד. השיננית גם תנחה את ההורים ומאוחר יותר את הילדים המתבגרים בשימוש בעזרים נוספים כמו חוט דנטלי וקיסמים מיוחדים, המיועדים להגיע לכל המקומות אליהם סיבי המברשת..
השיניים הנשירות (שיני החלב)חשובות ביותר וראויות לרמת תחזוקה לזו של השיניים הקבועות. שן ראשונית שאינה מטופלת עלולה לגרום לכאבים. החיידקים במוקד העששת ידביקו שיניים סמוכות בחלל הפה, והתהליך העששתי המזוהם בחיידקים עלול לגרום גם להתפתחות מורסה (אבצס). מורסה יכולה לגרום לעקירת השן הנשירה, ויתכן גם מצב בו יפגע נבט השן הקבועה (החבוק בין שורשי השן הראשונית). בנוסף, עלול תהליך זיהומי לגרום לשינוי צבע או צורה של השן הקבועה, ובמקרים נדירים אף ימנע את בקיעתה לחלל הפה. השינים הנשירות משמשות 'שומר מקום' לשיניים הקבועות. כאשר שן ראשונית נהרסת ולא משוחזרת, היא מאבדת מגע עם השן הסמוכה לה, דבר הגורם לתזוזה ולשינוי הצורה של קשת השיניים.

עששת הבקבוק היא צורת העששת החריפה ביותר המתפתחת אצל פעוטות הניזונים משתיית בקבוק לילית או מיניקת חלב אם.

השתייה וההנקה גורמת לחשיפה חוזרת של השיניים לחיידקים ולחומרי ההזנה מספר פעמים רב, קודם לשינה, בלילה ובמשך היום.

הנוזלים – חלב, פורמולות המחקות חלב אם, חלב אם, מיצים טבעיים או ממותקים, שוקו וכו' – מכילים סוכרים וחומצות חלב המשמשים קרקע מזון לחיידקים הנצמדים לפני השן וע"י יצירת חומצות גורמים לתהליכי העששת לפגוע בשיניים.

ניתן למנוע נזקים אלו אם:

  • מתחילים בצחצוח השיניים מיד עם בקיעתן
  • מפסיקים את ההנקה ושתיית הלילה של הפעוטות לאחר גיל שנה,
    ובמידה וצריך מקפידים על מתן מים בלבד בבקבוק לילד שנזקק
    לשתייה קודם או בזמן השינה.

הביקור הראשון נועד לאבחן מבעוד מועד גורמי סיכון עם בקיעת השיניים הראשונות.

גיל שנה הוא הגיל המומלץ ע"י האקדמיות האמריקאיות לרפואת שיניים לילדים ורפואת ילדים.
אין לצפות לשיתוף פעולה בגיל זה והבדיקה העדינה הנעשית על ברכי הרופא וההורה, בהחלט יכולה להיות גם מלווה במעט בכי.

הביקורות החוזרות כל 6 חודשים יתנו לילד היכרות עם סביבת המרפאה ויפחיתו את החרדות בעתיד.

צפייה בסרטון ״מפגש ראשון במרפאת שיניים״

איטום חריצים או Fissure Sealant הוא חומר פלסטי שמונח על פני השטח הלעיסי המחורץ בשיניים הטוחנות והמלתעות ולפעמים גם בשיניים חותכות בעלות חריצים עמוקים. חומר האיטום הפלסטי נצמד לפני השן ויוצר משטח חלק המקטין את יכולת ההיצמדות של שאריות המזון והחיידקים ומקטין את הסיכוי להתפתחות עששת במשטחים אלו.
"גז הצחוק" זו תערובת של תחמוצת חנקן וחמצן (Nitrous oxide) וחמצן אשר יוצרת אפקט של הרגעה כאשר נשאפת דרך האף בזמן הטיפול. הרגיעה היא לתחושות החרדה כמו גם לפעילות השרירית אשר הופכת למתונה יותר. עם סיום הטיפול מוזרם חמצן רק דרך האפון ל-"שטיפת הריאות" ותוך מספר דקות כל ההשפעה של הגז פגה. הריח של "גז הצחוק" הנשאף דרך האפון מתקתק ועלול לגרום לתחושת בחילה. על כן מומלץ להימנע מאכילה כ-3 שעות קודם לטיפול. יש לעדכן את הרופאים במרפאה אם ילדכם סובל מנזלת או מנשימת פה כרונית, דבר שמשפיע על יעילות השימוש בדרך מרגיעה זו. "סדציה" היא הרגעת הילד בדרך תרופתית. ילדכם שאינו משתף פעולה, אם בשל גילו הצעיר או בשל ביטויי חרדה קיצוניים מהטיפול המתוכנן, יקבל תרופה האמורה להביא להרגעתו. לעיתים משולבת גם בטיפול התרופת תערובת החמצן וגז הצחוק.
  • גילו של הילד קטן.
  • יכולותיו המנטליות מונעות ממנו שיתוף פעולה בזמן טיפול השיניים
  • מספר הטיפולים הוא רב ומורכב ויש חשש כי לא יצליח לעמוד בכך.
  • דרכים אחרות כמו טשטוש (סדציה) או שימוש בניטרוקסיד (גז צחוק) אינן מתאפשרות.

בכל מקרה שבו נבחין בשינוי מהמצב הקודם – שטף דם, שבר בשן, תזוזה או עקירה מהמקום.

יש להגיע בדחיפות לבדיקה אצל המומחה לרפואת שיניים לילדים!. בבדיקה יתייחסו לצורך בטיפול מידי, יינתנו הנחיות תזונתיות, הצורך בטיפול תרופתי ומעקב עתידי.

שן נשירה (חלבית) שנעקרה ממקומה בדרך כלל לא תוחזר למקומה אך יש להיבדק ולהתייעץ לגבי הצורך בטיפול מידי ומעקב עתידי.

כל חבלה שבה נראה שינוי מהמצב הקודם – שטף-דם, שן שבורה, תזוזה או עקירה מהמקום – רצוי להגיע בדחיפות לבדיקה אשר לרוב תלווה בתצלום רנטגן לצורך הערכת מצב השן והחלטה על הטיפול הנדרש.

בבדיקה ייבדקו פגיעות אפשריות נוספות, הצורך בטיפול מידי, יינתנו הנחיות תזונתיות, הצורך בטיפול תרופתי ומעקב עתידי.

יש להגיע בהקדם לרופא השיניים לילדים לבדיקה ולטיפול בכדי להקטין את הסיבוכים הצפויים מהחבלה.

לצפייה במדריך פעולות במקרה של חבלה בשיניים של משרד הבריאות לחצו כאן

  1. יש למצוא את השן, לשטוף אותה בזהירות (במים פיזיולוגיים – תמיסת סליין או במי ברז).
    אין להשתמש בחומרי חיטוי או ניקוי!! בשטיפה בכיור הקפידו לפקוק את פתח הניקוז בכיור, השן חלקה ויכולה להשמט פנימה. יש להחזיק בכותרת השן ולא לאורך השורש, באשר שארית סיבי החניכיים שנקרעו על פני השורש חשובים לריפוי המאוחר.
  2. במידת האפשר – יש להחזיר את השן חזרה למכתשית , להדקה למקום עם פד ולהגיע במהירות לרופא השיניים לילדים.
  3. במידה לא ניתן להכניס את השן למכתשית, יש לשמור אותה בכוס חלב, ולהגיע במהירות למרפאה להמשך טיפול.

ניתן לבצע הלבנת שיניים עם סיום בקיעת רוב המשנן הקבוע בגילאים 14-16.

ההחלטה מתבצעת ע"י רופא השיניים בהתאם לצרכים, שמירת ההיגיינה האורלית ומבנה השיניים.
פעמים רבות עם סיום הטיפול האורתודונטי – יישור השיניים, יש לבצע הלבנת שיניים עקב השינויים בגוון השיניים שהתחוללו בזמן הטיפול.

שיטות הטיפול

  1. Walking Bleaching
    הטיפול מתבצע במרפאת השיניים אך בעיקרו בבית המטופל. סדים שקופים מיוצרים ע"פ מידות אישיות של משנן המטופל. שפופרת ובה חומר ההלבנה הפעיל carbamid peroxide בריכוזים משתנים נמסר למטופל. חומר ההלבנה מושם על ידי המטופל בסד, אשר מורכב בפיו במשך כ45-60 דקות ביום למשך שלושה שבועות.
    כל שבוע מתבצעת ביקורת לבחינת התקדמות הלבנת השיניים וכן הערכת רגישויות במידה וקיימות. הערכת הגוון נעשית כשבוע-שבועיים מסיום השימוש בחומר ההלבנה. ניתן להפסיק את ההלבנה בשלב מוקדם יותר במידה וגוון השן מתאים לדרישת המטופל.
    לאחר כשנה ניתן לראות נסיגה קלה בגוון השיניים המטופלות אך הן תשארנה תמיד בהירות יותר מאשר הגוון קודם לטיפול.
  2. In-Clinic Bleaching
    הטיפול מבוצע כולו במרפאת השיניים במפגש אחד או שניים שאורכים כשעה כל אחד.
    בטיפול זה מבודדים את החניכיים בחומר אטום ומניחים על השיניים את חומר ההלבנה בריכוז גבוה יותר. החומר הפעיל עובר שפעול נוסף בעזרת מקור חום-לייזר או מנורת אור כחול.
המושג Dental Home ("בית רפואת השיניים") הוא המקביל למרפאת הילדים הקבועה אליה הולך הילד לבדיקות השגרתיות, חיסוניו ובדיקות המעקב. מרפאת המומחים לרפואת שיניים ואורתודונטיה לילדים מיועדת לתת לפעוט ומאוחר יותר לילד המתבגר את המענה לכל צרכיו הטיפוליים – בדיקות השגרה החצי שנתיות, טיפולי המניעה ע"י הרופא והשיננית, טיפולים משמרים במידת הצורך, טיפולי החרום בזמן חבלות, מעקב אחר צורת גדילת השיניים והלסתות והתערבות אורתודונטית (יישור שיניים) במידת הצורך. זוהי מרפאת מומחים אשר נותנת את המענה הן לצרכיו ההתנהגותיים והטיפוליים של הילד והן במענה לכל השאלות המקצועיות של ההורים.

יצירת קשר

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות:

© כל הזכויות שמורות למרפאת מומחים